Praktijkruimte
Voor het uitoefenen van een praktijk dien je te beschikken over een praktijkruimte. Je kunt een praktijkruimte huren of kopen, of praktijk aan huis houden. Elke vorm kent zijn eigen juridische en fiscale regels. Wanneer je praktijk wilt voeren in een bestaand pand, is het raadzaam contact op te nemen met de gemeentelijke instantie die beoordeelt of de praktijkvoering past binnen het bestemmingsplan. Zo nodig kan de gemeente ontheffing van het bestemmingsplan verlenen. Dit geldt ook bij nieuwbouw/verbouw.
Door de overheid zijn geen eisen opgesteld waaraan de praktijkruimte van een diëtist moet voldoen. Toch is het wenselijk hiervoor een indicatie te geven. Daarom heeft de Patiënten Federatie Nederland(tezamen met de NVD kwaliteitscriteria opgesteld, gezien vanuit cliëntenperspectief. Deze worden door de meeste zorgverzekeraars gevolgd.
Een diëtistenpraktijk dient te voldoen aan de volgende criteria*:
- De praktijk is goed bereikbaar. Denk daarbij aan voldoende parkeermogelijkheden en bereikbaarheid per openbaar
vervoer; - De praktijk is goed toegankelijk, ook voor mensen met een lichamelijke beperking;
- Wanneer de praktijk zich bevindt in een gebouw met meer voorzieningen, dient duidelijk aangegeven te zijn waar
de cliënten zich moet melden en waar de wachtruimte is; - De praktijk is schoon en hygiënisch;
- De inrichting is gebruiksvriendelijk, ook voor mensen met een lichamelijke beperking;
- De inrichting is qua geluid en zicht goed afgeschermd;
- De cliënten treffen in de praktijk voor hen relevante informatie aan.
De meeste zorgverzekeraars gaan uit van deze criteria die door de beroepsgroep zijn opgesteld.
Tip: Check de voorwaarden die zorgverzekeraars in hun contracten stellen.
Verder gaat de NVD uit van een praktijkruimte van circa 20 m2, exclusief wachtruimte. Een aparte sanitaire voorziening bij de praktijkruimte is aan te bevelen. De grootte van de wachtruimte is afhankelijk van de manier waarop het spreekuur georganiseerd is. Wanneer volgens afspraak wordt gewerkt zijn 3 zitplaatsen in de regel voldoende.
Praktijkinrichting
Kijk onderaan voor een lijst met elementen waarmee je bij de inrichting van jouw praktijk rekening moet houden. Deze kun je uiteraard aan je wensen aanpassen. Beoordeel ook jouw praktijk en wachtruimte op de toegankelijkheid voor mindervaliden en bekijk of, en zo ja, welke faciliteiten je aan wilt brengen.
Huur
Wanneer je een praktijkruimte huurt is het van belang dat er een deugdelijk schriftelijk huurcontract wordt opgesteld. Laat je daarin bijstaan door een juridisch adviseur. Met name het intern verbouwen van de praktijkruimte om daarin jouw praktijk uit te oefenen moet je later bij huurbeëindiging geen onverwachte narigheid opleveren. Tevens dient er een bepaalde huurperiode met opzegtermijn vast te worden gelegd om de continuïteit en flexibiliteit van je onderneming te waarborgen. Meest gebruikelijk is een opzegtermijn van zes maanden. Dit is vaak onderhandelbaar.
Onderwerpen die in het huurcontract in ieder geval dienen te worden geregeld zijn:
- een omschrijving van de gehuurde onroerende zaak of een gedeelte van een onroerende zaak;
- een omschrijving van de activiteiten die in het gehuurde zullen plaatsvinden;
- de ingangsdatum van de overeenkomst, de duur en eventueel optie-jaren;
- het al dan niet verschuldigd zijn van een waarborgsom;
- de huurprijs en de berekeningswijze van huuraanpassingen;
- de mogelijkheid om de overeenkomst te verlengen indien zij voor een bepaalde periode is aangegaan;
- de bevoegdheid tot (gedeeltelijke) onderverhuur;
- de bevoegdheid om de bestemming van het gehuurde te wijzigen en nieuwe activiteiten te ontplooien;
- een omschrijving van de gronden waarop de ontbinding van de overeenkomst kan worden ingeroepen en een omschrijving van de procedure daartoe;
- 10.de mogelijkheid om de eigendom van het gehuurde te verkrijgen (koopoptie).
Indien je een praktijkruimte huurt binnen een gezondheidscentrum of huisartsenpraktijk, is het huurcontract mogelijk uit te breiden met een overeenkomst voor de afname van bepaalde diensten. Denk bijvoorbeeld aan administratieve en secretariële ondersteuning, het gebruik van telefoon- en internet faciliteiten en aan het gebruik van inventaris en ruimte voor groepsbijeenkomsten. Het is bovendien raadzaam om in het huurcontract aandacht te besteden aan zaken als het schoonmaken van de ruimtes, elektra e.d.
Wanneer je geen fulltime praktijk hebt, is een andere mogelijkheid om te onderhuren. Je huurt dan per dagdeel een ruimte bij bijvoorbeeld een andere paramedicus. Dit kan je aanmerkelijk schelen aan huurkosten.
Koop
Wanneer je besluit een praktijkruimte te kopen zal dit veelal gefinancierd worden met een hypothecaire lening waarop je periodiek hypotheekrente verschuldigd bent aan de hypotheeknemer en eventueel periodiek aflost op de hypotheekschuld. Het is daarom van belang om te beoordelen of je deze last financieel kunt dragen. De hypotheekadviseur zal daarom samen met je een begroting opstellen om dit te beoordelen.
Fiscaal vormt het praktijkpand verplicht ondernemingsvermogen. Dit betekent dat je alle kosten, dus ook de hypotheekrente, van het pand (zowel eigenaars- als gebruikerslasten) in mindering mag brengen op je winst. Bij aankoop van het pand heb je tevens recht op investeringsaftrek en mogelijk ook recht op willekeurige afschrijving. Wanneer je het pand verkoopt of niet langer gebruikt in veelal het kader van een onderneming moet je met de belastingdienst afrekenen over het verschil tussen de werkelijke waarde van het pand en de waarde die het pand heeft op je ondernemingsbalans, de zogenaamde “boekwaarde”.
Praktijk aan huis
Wanneer je praktijk aan huis wilt uitoefenen, ga dan na of je over voldoende faciliteiten beschikt. Voor praktijkvoering in een huurhuis heb toestemming van de verhuurder nodig.
Tip: In flatgebouwen is het houden van een praktijk aan huis vaak niet toegestaan. Lees het huurcontract hierop na!
Wanneer jij, je partner of jullie beiden gezamenlijk eigenaar zijn van de woning waar je je praktijk gaat uitoefenen, dan zijn er fiscaal de nodige mogelijkheden afhankelijk van de wijze waarop de praktijkruimte in de eigen woning is vormgegeven en afhankelijk van het feit wie eigenaar is/zijn van de woning cq. het woon/praktijkpand. De fiscale diversiteit is dermate groot dat deze handleiding geen ruimte biedt om hier uitvoerig op in te gaan. Het is daarom sterk aan te bevelen om hierover vooraf advies in te winnen bij een gekwalificeerd belastingadviseur of accountant.
Praktijkinrichting (naar eigen situatie aan te passen)
Spreekkamer:
- Bureau
- Bureaustoel
- Bureau accessoires
- Tafel met stoelen
- Archief(laden)kast
- Presentatie rek met legborden
- Verlichting
- Folderkast = presentatie rek
- Koffiezetapparaat, waterkoker, serviesgoed
- Video intercom, centrale deuropener
- Speelgoed / kinderhoek
Apparatuur:
- Weegschaal
- Meetlat
- Huidplooimeter
- Femurcondylenmeter
- Apparatuur glucose meting
- Apparatuur cholesterol meting
- Laptop / PC
- Printer
- Scanner
- Internetverbinding/ e-mailadres
- Telefoon
- Praktijksoftware/ voedingsberekeningsprogramma
- Rekenmachine
- Externe harddisk
Wachtruimte:
- Kapstok
- Paraplubak
- Stoelen wachtruimte
- Mededelingenbord
- Bewegwijzering
- Naamplaat
- Folderrek
- Leesportefeuille
- Kinderhoek
Buitenbord aan de weg/ op locatie.