Ga door naar hoofdcontent
misc/arrow-dots-black Nieuwsmisc/arrow-dots-blackReactie NVD op aanpassing jaarverantwoordings- en vergunningsplicht
Mogelijk speciale regeling voor micro-zorgaanbieders

Reactie NVD op aanpassing jaarverantwoordings- en vergunningsplicht

Donderdag 1 augustus 2024Afbeelding Reactie NVD op aanpassing jaarverantwoordings- en vergunningsplicht

Het ministerie van Volksgezondheid, Welzijn en Sport (VWS) heeft enkele aanpassingen van de regels van de jaarverantwoordings- en vergunningsplicht voorgelegd. De NVD reageerde samen met zes beroepsverenigingen (EN, KNGF, NVH, NVLF, OVN, VvOCM) op de voorstellen in de vorm van een brief.

Als NVD komen we op voor het belang van onze leden om administratieve lasten terug te dringen. Dat doen we in overleg met VWS en Kamerleden.

Wat stelt VWS voor met betrekking tot de jaarverantwoording?

De eerste wijziging betreft het mogelijk maken van specifieke regels voor micro-zorgaanbieders (zie toelichting hieronder). Als NVD staan we uiteraard positief tegenover het inperken van de jaarverantwoording voor deze groep. De jaarverantwoordingsplicht wordt voor deze kleine praktijken teruggebracht tot maximaal drie vragen (over identiteit, aantal zorgverleners en aantal cliënten). Ook wordt het voor micro-zorgaanbieders mogelijk gemaakt dat de jaarverantwoording (gedeeltelijk) niet openbaar hoeft te worden gemaakt. Daarmee wordt een buitenproportionele administratieve last voor de praktijken in de eerste lijn fors teruggebracht. Goed nieuws voor heel veel diëtistenpraktijken als dit wordt ingevoerd.

Overigens vinden wij dat het nut van de jaarverantwoordingsplicht onduidelijk is. Ook het Adviescollege Toetsing Regeldruk (ATR) geeft dit recent aan.

Wanneer ben je een micro-zorgaanbieder?

Micro-zorgaanbieders zijn aanbieders die aan twee van de volgende drie criteria voldoen op twee achtereenvolgende balansdata:

  • Maximaal 9 ton omzet / som der bedrijfsbaten over de gehele onderneming.
  • Maximaal 4,5 ton balanstotaal over de gehele onderneming (totaal van alle activa, gelijk aan het totaal van alle passiva).
  • Maximaal 10 fte medewerkers in loondienst. ZZP’ers vallen niet in de telling.

Een balansdatum is over het algemeen het einde van de laatste dag van een boekjaar.

Wat stelt VWS voor met betrekking tot de vergunningsplicht?

De tweede wijziging breidt de vergunningsplicht uit naar alle nieuwe zorginstellingen, daar waar deze nu beperkt is tot nieuwe zorgaanbieders met meer dan tien zorgverleners. Bestaande zorgaanbieders met tien of minder zorgverleners worden van overheidswege toegelaten. Nieuwe kleine zorgaanbieders met tien of minder zorgverleners dienen eenmalig € 725,00 te gaan betalen. Dit gaat ons een stap te ver:

  1. De toetreding tot de markt wordt beperkt. Nieuwe toetreders hebben we hard nodig: voor innovatieve nieuwe zorgverlening, voor het creëren van banen en het stimuleren van de arbeidsmarkt. Een extra toetredingsdrempel beperkt kansen voor ondernemers.
  2. De administratieve last neemt toe voor deze uiterst kleine zorginstellingen. Dit is niet in lijn met VWS-beleid. Dit verlaagt het werkplezier.
  3. Het bedrag is niet proportioneel. Een dergelijk hoog bedrag lijkt niet verenigbaar met de administratieve beoordeling die wordt gedaan. En als al een vergoeding nodig is, is een vergoeding naar draagkracht passender.

Wat verandert er voor praktijken?

Voorlopig verandert er nog niets, maar mogelijk komt daar verandering in per 1 januari 2025. VWS zal zich eerst beraden op alle reacties op de consultatie en kan nog aanpassingen doorvoeren in de regelingen. Vervolgens worden deze voorgelegd aan de Tweede Kamer en de Eerste Kamer. Als deze akkoord gaan met de aangepaste regelingen gaan deze naar verwachting per 1 januari 2025 in. Hoe de definitieve regels eruit komen te zien, is dus nog niet duidelijk.

Welke regels gelden er nu voor de jaarverantwoording?

De Wet Toelating Zorgaanbieders (Wtza) verplicht praktijken onder andere om jaarlijks financiële- en organisatorische gegevens door te geven (de jaarverantwoording). Die gegevens worden openbaar gemaakt. De jaarverantwoordingsplicht geldt voor vrijwel alle praktijken (vanaf twee zorgverleners óf als de praktijk rechtspersoonlijkheid heeft).

Veel praktijken moesten voor het eerst gaan verantwoorden in 2023. Zij hoefden dit uiteindelijk echter niet te doen omdat toenmalig minister Helder aangaf dat de jaarverantwoording voor hen ‘op pauze’ werd gezet. Onlangs diende GroenLinks-Pvda-Kamerlid Bushoff twee amendementen in om de jaarverantwoording en toelatingsvergunningsplicht te wijzigen. Deze amendementen werden aangenomen door de Tweede Kamer. VWS werkte een conceptregeling uit die zij openbaar consulteerde.

Welke regels gelden er nu voor de vergunningsplicht?

Praktijken met elf zorgverleners of meer moeten een vergunning aanvragen. Dat kost éénmalig € 725,00. Praktijken moeten daarbij aantonen dat ze voldoen aan de regels voor kwaliteit (Wkkgz) en transparante bedrijfsvoering (WMG / Wtza).

Minder regeldruk en meer tijd voor cliënt

Als NVD vinden wij de jaarverantwoording- en vergunningsplicht een zware administratieve last voor praktijkhouders, terwijl we deze last juist willen verlichten. Daarom blijven we pleiten voor minder regeldruk en dus meer tijd voor de cliënt.