Campagne 2024: De diëtist weet het beslist
Woensdag 18 september 2024De Nederlandse Vereniging van Diëtisten (NVD) en het Nationaal Fonds tegen Kanker slaan de handen ineen om de bewustwording rondom ondervoeding te vergroten. Onder het motto “De juiste voeding bij ouderdom en ziekte? De diëtist weet het beslist.” Deze campagne maakt duidelijk hoe je ondervoeding herkent en welke rol de diëtist speelt in de behandeling en het tegengaan ervan.
De campagne, die loopt tot eind 2024, bestaat uit ervaringsverhalen, animaties en interviews met gerenommeerde experts op het gebied van voeding en kanker, zoals Bijzonder Hoogleraar Diëtetiek en transmurale voedingszorg Harriët Jager-Witte en Hoogleraar Diëtetiek Marian de van der Schueren. Hierbij werken we nauw samen met de Landelijke Werkgroep Diëtisten Oncologie (LWDO).
Doelgroep
De campagne richt zich op risicogroepen die te maken kunnen krijgen met ondervoeding. Dit zijn ouderen en patiënten met verschillende aandoeningen of kanker, maar ook hun naasten. Daarnaast zijn zorgverleners zoals huisartsen, verpleegkundigen, medisch specialisten en zorgverzekeraars een belangrijke doelgroep. Ook voor hen is het belangrijk dat tijdig een diëtist wordt betrokken bij een behandeling om ondervoeding te voorkomen. Een kleine investering die een aantoonbare vermindering van zorgkosten oplevert.
Campagnefilmpje
Boodschap van de campagne
Vooral bij ouderen en patiënten met kanker, komt ondervoeding vaak voor. Veel mensen weten niet wat ondervoeding is en herkennen de signalen niet. 25% van de ouderen in de thuiszorgsituatie en maar liefst 50% van alle patiënten met kanker krijgt vroeg of laat te maken met ondervoeding. Ondervoeding kan het herstel bemoeilijken en de effectiviteit van behandelingen ernstig verminderen. Door tijdig in te grijpen en de inzet van de diëtist duidelijk te maken kan voedingszorg op maat kan de kans op herstel worden vergroot en de kwaliteit van leven verbeterd.
Ons doel: jou als diëtist de positie toe te kennen die je verdient en laten zien waar onze meerwaarde zit als het gaat om ondervoeding.
Jouw rol
We ontwikkelen verschillende communicatiematerialen die tot jouw beschikking staan om te delen met cliënten en stakeholders. De komende tijd ontwikkelen we:
- Video’s
- Infographics
- Ervaringsverhalen
- Animaties
- Interviews
Via onze kanalen houden we je op de hoogte en kun je een bijdrage leveren aan deze campagne.