Ga door naar hoofdcontent
misc/arrow-dots-black Literatuurmisc/arrow-dots-blackKennis werkt!

Kennis werkt!

Boek over de link tussen wetenschap en praktijk
CategorieBoeken
Datum03/02/2021
Auteurs
Jaap van der Stel
Afbeelding voor Kennis werkt!

Kennis werkt!

Hoe – en vooral waarom – kunnen (en moeten) zorgverleners wetenschap en de resultaten van onderzoek gebruiken? Hoe kun je als zorgprofessional deelnemen aan onderzoek? Welke vragen moet je stellen? En waarom is dat zo belangrijk – zowel op het werk als vanuit de opleiding?  

Jaap van der Stel beantwoordt deze vragen in zijn boek Wetenschap & praktijk. Hij beoogt daarmee de ‘geletterdheid’ van (aankomende) professionals in zorg, welzijn en sociaal werk wat betreft onderzoek en wetenschap te verhogen. Dat doet hij door de lezer inzicht te bieden in nut, relevantie en toepassing van nieuwe kennis (en daarmee de bewijsvoering) bij het uitoefenen van zijn of haar  beroep.

Theorie, praktijk en achtergrond

Het boek is opgebouwd in drie delen:

In deel 1, de betekenis van onderzoek voor de praktijk van zorgprofessionals, behandelt Van der Stel de theorie met zaken als: de waarden van wetenschap, de praktijk in ontwikkeling, benutten van kennis, scepsis en vertrouwen, en de toepassing van wetenschap. Met afsluitend de vraag: wat kun je doen als professional?

Die beantwoordt hij praktisch in deel 2, met voorbeelden van onderzoek vanuit hogescholen in Nederland in de vorm van elf uitgebreide en inspirerende casussen uit de gezondheidszorg en het sociaal domein. De casussen zijn geschreven door lectoren.

De auteur sluit af met een appendix met een verdieping over de fundamentele aspecten van de wetenschap, zoals verschillende theorieën, beschrijven en ordenen, en bewijs, waarheid en betekenis.

Enkele citaten uit het boek:

“Kennisontwikkeling betekent zelden dat oude kennis geheel aan de kant wordt gezet. Het oude gaat vaak op in het nieuwe, maar krijgt een andere, meer bescheiden, betekenis.”

“Geen enkel vak is ‘af’; daarom wordt van beroepsbeoefenaren verwacht dat ze hun werk steeds beter gaan doen.”

“Kennisontwikkeling betekent zelden dat oude kennis geheel aan de kant wordt gezet. Het oude gaat vaak op in het nieuwe, maar krijgt een andere, meer bescheiden, betekenis.”