Diabeteszorg in zorggroepen beter na feedback en benchmark
Feedback en benchmark kunnen helpen het diabetesbeleid bij zorggroepen te verbeteren. In poliklinieken zijn daarvoor andere prikkels nodig. Dat blijkt uit het onderzoek van Marjo Campmans-Kuijpers . Zij stuurde Nederlandse zorggroepen (40-200 huisartspraktijken) en poliklinieken een vragenlijst over de organisatie van de diabeteszorg, multidisciplinaire samenwerking, patiëntgerichtheid, het omgaan met prestatie-indicatoren, het beleid voor kwaliteitsverbetering en het diabetesbeleid in het algemeen. Deelnemers kregen een terugkoppeling op hun resultaten en een zogenaamde ‘benchmark’ om zichzelf te spiegelen aan vergelijkbare organisaties. Daarnaast kregen ze toegang tot een online tool-box met tips over kwaliteitsbeleid en op verzoek een advies op maat. Na een jaar mat de promovenda het kwaliteitsbeleid opnieuw.
Van 51 zorggroepen verbeterde de totaalscore significant van gemiddeld 60% naar 65% (waarbij 100% staat voor optimaal beleid). Alle zes onderdelen verbeterden, waarschijnlijk mede door de feedback en de benchmark. ‘Patiëntgerichtheid’ verbeterde van 47 naar 53% en ook ‘het inzage geven in medische gegevens aan de patiënten’ en ‘de aandacht voor patiëntbelangen’ namen toe. De totaalscore van de 28 diabetespoliklinieken veranderde niet significant (van 66 naar 67%). Alleen de resultaten in ‘multidisciplinaire samenwerking’ verbeterden. Ook na een jaar nog scoorden beide soorten organisaties minder dan 35% op ‘patiëntbetrokkenheid’.
Wat het verband is tussen het kwaliteitsbeleid bij de zorggroepen en de kwaliteit van de uiteindelijke geleverde diabeteszorg vraagt nog nadere studie.