Ga door naar hoofdcontent
misc/arrow-dots-black Nieuwsmisc/arrow-dots-blackWachtlijst? Wijs je cliënten op wachtlijstbemiddeling!
Belangrijk om capaciteitsproblemen zichtbaar te maken

Wachtlijst? Wijs je cliënten op wachtlijstbemiddeling!

Dinsdag 18 maart 2025Afbeelding Wachtlijst? Wijs je cliënten op wachtlijstbemiddeling!

Als je te maken hebt met een wachtlijst van meer dan 5 dagen, is het belangrijk om je cliënten te wijzen op de mogelijkheid van wachtlijstbemiddeling via hun zorgverzekeraar.

Verzekeraars gebruiken deze meldingen niet alleen voor bemiddeling op maat, maar ook als een signaal om te kijken naar capaciteitsknelpunten bij gecontracteerde zorg. Ook de Nederlandse Zorgautoriteit (NZa) houdt deze cijfers in de gaten.

Het is van groot belang om capaciteitsproblemen zichtbaar te maken, zodat deze signalen bij de verzekeraars terechtkomen. Wijs je cliënten erop dat ze gebruik kunnen maken van wachtlijstbemiddeling. In onderstaande tabel vind je per zorgverzekeraar wat cliënten moeten doen als zij te maken krijgen met een wachtlijst en gebruik willen maken van wachtlijstbemiddeling. Bij sommige verzekeraars moet je bellen, bij andere een contactformulier invullen.

Heb je een wachtlijst? Maak het je cliënten dan zo makkelijk mogelijk om dit te melden via onderstaande links.