Voedingscentrum introduceert nieuw begrip: eetdrammen
Woensdag 8 oktober 2025
Het Voedingscentrum introduceert een nieuw begrip: eetdrammen. Hiermee wordt het opdringerig aanbieden en promoten van ongezond voedsel bedoeld. Dit omschrijft iets wat vaak onzichtbaar blijft. Namelijk de grote invloed van de voedselindustrie op onze eetkeuzes.
Wat is eetdrammen?
Eetdrammen is het opdringerig aanzetten tot het eten van ongezond voedsel. In het dagelijks leven is die verleiding overal aanwezig: in supermarkten, op straat, in reclames, op sociale media, in sportkantines en zelfs bij de bouwmarkt. Door het grote aanbod en de constante promotie van calorierijke producten lijkt het normaal om steeds voor ongezonde opties te kiezen. Deze continue blootstelling maakt het lastig om gezonde gewoonten vol te houden en vormt zo een belemmering voor een gezonde samenleving.
Een maatschappelijk probleem
Petra Verhoef, directeur van het Voedingscentrum, zegt hierover: “Eetdrammen zit een gezonde samenleving in de weg. Voor kinderen is gezond opgroeien allang niet meer vanzelfsprekend. En dat is een maatschappelijk probleem. De overvloed aan ongezond eten maakt ons ziek. Veel ziekten, zoals diabetes type 2 en hartziekten, zouden een stuk minder voorkomen in een omgeving waar gezond en ongezond eten in balans is met elkaar.”
Eetdrammen is overal
Uit een risicoperceptieonderzoek van het Voedingscentrum blijkt dat consumenten en experts het risico van een ongezond voedingspatroon voor de gezondheid hoog inschatten. Toch koppelen mensen dit nauwelijks aan de omgeving. Het is gewoon geworden dat eten tegenwoordig overal én altijd toegankelijk is. Met het nieuwe woord eetdrammen roept het Voedingscentrum mensen op om eens goed om zich heen te kijken. Dag in dag uit worden we door onze omgeving verleid tot ongezonde keuzes. Let er maar eens op, dan zie je het overal.
Hoe werkt eetdrammen?
Gedragsexpert Liesbeth Velema van het Voedingscentrum vertelt hoe eetdrammen mensen aanzet tot ongezonde keuzes: “Eetdrammen speelt in op het oerbrein. We hebben een aangeboren voorkeur voor vet, zoet en zout eten, want dat betekent calorieën en dus overleven. Zodra calorierijk voedsel in de buurt is, willen mensen het graag hebben. Bij eten maken onze hersenen veel keuzes automatisch, dat bespaart denkenergie. We denken dat we vrij kunnen kiezen, maar door de overvloed aan ongezond aanbod, reclame en aanbiedingen worden we gestuurd om ongezonde producten te kopen. Supermarkten, fastfoodketens en frisdrankfabrikanten investeren dagelijks miljoenen euro’s in de promotie van ongezonde producten.”
Hoe ziet eetdrammen er uit?
Eetdrammen gebeurt op verschillende manieren, bijvoorbeeld:
- Supermarkten verleiden met kassakoopjes, acties en ongezond eten op ooghoogte
- Fastfoodketens lokken jongeren met grote porties en goedkope deals
- Frisdrankfabrikanten sponsoren sportevenementen en richten zich via influencers op kinderen
- Verpakkingen misleiden met vrolijke plaatjes en ‘gezonde’ claims
Wat dit betekent voor diëtisten
In de praktijk kunnen diëtisten hun cliënten helpen eetdrammen te herkennen en strategieën te ontwikkelen om verleidingen te weerstaan. Praktische handvatten zijn bijvoorbeeld het plannen van maaltijden en boodschappen, bewust omgaan met marketing en het creëren van een gezonde omgeving thuis en op werk. Door dit fenomeen bespreekbaar te maken, kunnen je bijdragen aan een gezondere samenleving.