Kindermarketing: wetgeving op komst, maar inzet diëtist blijft belangrijk
Dinsdag 27 mei 2025
De Nederlandse overheid werkt aan een wet die kindermarketing voor ongezonde voedingsmiddelen verbiedt voor kinderen en jongeren tot 18 jaar1. Het gaat daarbij om reclame voor producten die niet voldoen aan de richtlijnen van de Schijf van Vijf. De Nederlandse Vereniging van Diëtisten (NVD) ondersteunt het initiatief voor een nieuwe wet, maar waarschuwt: wetgeving alleen is onvoldoende om kinderen te beschermen tegen misleidende voedingsboodschappen.
De Monitor Kindermarketing 2024, die in opdracht van het ministerie van VWS is gemaakt en afgelopen april uitkwam, laat andermaal zien dat kinderen nog dagelijks worden blootgesteld aan reclame voor producten die niet binnen de Schijf van Vijf vallen. Vooral via sociale media, sportevenementen, supermarkten en verpakkingen worden zij op jonge leeftijd beïnvloed. Zo blijkt dat 79% van de voedingsproducten op Instagram buiten de Schijf van Vijf valt, en dat 90% van de bezochte kindersportevenementen wordt gesponsord door merken van ongezonde producten.
Kat-en-muisspel
NVD-directeur Bianca Rootsaert noemt de voorgestelde wet “een stap in de goede richting”, maar stelt tevens dat het probleem complexer is: “Kindermarketing is een kat-en-muisspel tussen overheid en voedingsbedrijven. Terwijl wetgeving nog in voorbereiding is, verschijnen er alweer nieuwe marketingstrategieën, zoals health washing via influencers en apps.”
De wet, die naar verwachting in 2026 wordt ingediend bij de Tweede Kamer, richt zich op marketingbeperkingen via televisie, verpakkingen, supermarkten en sportevenementen. Voor online marketing wordt nog gezocht naar effectieve maatregelen. De NVD is nauw betrokken bij het beleidsproces via deelname aan het Regulier Overleg Warenwet (ROW/DEL).
Als beroepsvereniging benadrukt de NVD dat structurele gedragsverandering alleen mogelijk is met betrouwbare voorlichting en ondersteuning. Diëtisten zien in hun spreekkamers hoe diep voedingsopvattingen bij kinderen en ouders zijn geworteld, vaak gevoed door slimme marketing.
Aanbevelingen
De NVD doet daarom drie aanbevelingen aan beleidsmakers:
- Investeer in meer uren diëtetiek, zodat diëtisten kinderen en ouders actief kunnen begeleiden.
- Geef diëtisten een formele signaalfunctie om misleidende marketing te melden.
- Versterk de positie van het Voedingscentrum als onafhankelijke bron van informatie, in nauwe samenwerking met diëtisten.
De NVD blijft zich inzetten voor een gezondere voedingsomgeving voor kinderen – niet alleen via wetgeving, maar ook met betrouwbare informatie en de inzet van de diëtist als sleutelpersoon.
- De wet is aangekondigd in 2022. In april 2024 is de startnotitie besproken binnen het Regulier Overleg Warenwet (ROW/DEL), waarin de NVD is vertegenwoordigd. De internetconsultatie staat gepland voor zomer 2025, met indiening in de Tweede Kamer in 2026.