Kinderdiëtetiek: Anders Kijken naar Kritische eters

Eten is één van de meest belangrijke maar ook complexe vaardigheden die kinderen leren. Geschat wordt dat bijna de helft van de kinderen voorafgaand aan de basisschoolleeftijd problemen heeft met eten. Diëtisten krijgen in de praktijk steeds meer kinderen aangemeld waarbij de problemen complexer liggen dan het kijken naar een afgestemde calorie-intake, gezonde eetpatronen, afvallen of aankomen. De vraagstellingen aan de diëtist worden complexer doordat er kinderen zijn die kritisch eetgedrag laten zien. Ze zien kieskeurig ten aanzien van smaak, temperatuur, geur of de structuur van voeding. In de begeleiding van deze kinderen krijgen diëtisten steeds meer vragen over de relatie tussen prikkelverwerking en eten en drinken. De Cursus Anders kijken naar Kritische eters sluit aan op deze vraag en ondersteunt de diëtist in keuzes rondom diagnostiek en begeleiding. Na het afronden van de praktische en theoretisch onderbouwde cursus kun je de volgende dag in je praktijk al aan de slag met de informatie en materialen.
Wij kiezen ervoor om deze 3 daagse module in eerste instantie aan te bieden aan diëtisten. In deze module werken we aan een andere kijk op kritisch eetgedrag en werken we vanuit evidence en best-practise toe naar een begeleidingsstrategie die in samenspraak met ouders past bij het kind in zijn omgeving (thuis, instelling, ziekenhuis).