Laat als diëtist zien waar je goed in bent
Vrijdag 11 februari 2022Vorig weekend keek ik na lange tijd weer een uitzending van EditieNL. Daar kwam in het nieuws dat iemand met overgewicht en obesitas de Nederlandse samenleving €11.500,- kost en obesitas in zijn totaliteit ongeveer €80 miljard per jaar.
Ik schrok er best van, ondanks het feit dat ik het eigenlijk wel wist. Er waren ook 2 vrouwen die hun ervaringen vertelden over het proces met afvallen en hoeveel kosten daarbij kwamen kijken. Denk aan zorgkosten, begeleiding van een psycholoog en diëtist (goed dat dit genoemd werd), gebruik medicijnen e.d. Ook kwam er een obesitascoach aan het woord, iemand die zelf veel af is gevallen en nu ook als coach optreedt. Natuurlijk prima, al is er mijns inziens een wirwar aan coaches ontstaan, zoals: lifestylecoach, budgetcoach, mindcoach, ademcoach, businesscoaches… Als ik door de bomen het bos al niet meer zie, hoe zit dat dan met de mensen die hulp zoeken?
Daarnaast wil ik nog even benoemen dat we als diëtist, natuurlijk een veel bredere expertise en (medische) kennis hebben, dan alleen begeleiden en behandelen van personen met overgewicht/obesitas. Wel is er vaak sprake van veel comorbiditeiten en dat zet extra druk op de zorg(kosten).
Wat mij verder opviel aan de uitzending is, is dat er geen expert of specialist aan het woord kwam, zoals: de (leefstijl)diëtist. De vraag die bij mij toen opkwam: Hoe kan dat? En hoe kunnen we ervoor zorgen dat we wel goed zichtbaar zijn en blijven als diëtist? Zeker met die wirwar aan coaches en zelfbenoemde voedingsexperts.
Daar ligt een uitdaging voor ons als diëtist… Wij zijn heel goed in ons vak en dat mogen we mijns inziens ook nog veel meer laten zien op (social) media, en in kranten en tijdschriften! Gelukkig zie ik dit wel steeds meer en dat is een positieve ontwikkeling. Als we ons niet voldoende blijven profileren, dan pakt iemand anders die kans. Meer laten bijscholen op het gebied van profilering en marketing zou voor elke diëtist een toegevoegde waarde zijn, ook in gesprekken met cliënten en/of andere stakeholders; in je werk kan je het goed gebruiken.
Als bedrijfsdiëtist werk ik bijvoorbeeld niet met zorgverzekeraars en zit ik meer in het commerciële werkveld. Ik moet continu aan organisaties laten zien wat onze meerwaarde als (leefstijl)diëtist is. Organisaties geven aan, dat ze daarvoor ook een vitaliteitscoach of voedingsdeskundige kunnen inzetten… En daar haak ik op in en vertel ik waar de meerwaarde ligt en dat wij natuurlijk de experts en specialisten zijn op het gebied van voeding een leefstijl ;-).
Laat aan de buitenwereld zien en horen waar je goed in bent! Ook al is het soms best spannend en moet je even buiten je comfortzone. Mijn ervaring is dat je er alleen beter en sterker van wordt. Én weer een ervaring rijker!
Vitale groet,
Nienke Hulleman