Ga door naar hoofdcontent
misc/arrow-dots-black Artikelenmisc/arrow-dots-blackInnoveren met de Happetize-app

Innoveren met de Happetize-app

Maandag 25 april 2022

Vierdejaars studenten Justin Figaroa en Trix van de Beek van de Hogeschool van Amsterdam lanceren begin mei de applicatie Happetize.

Happetize bestaat uit een online portaal voor diëtisten en een app voor hun cliënten. De innovatie is ontstaan vanuit de ervaringen van Justin en Trix tijdens hun eigen stage en een behoeftenonderzoek onder diëtisten en cliënten. Ook namen ze deel aan een pre-incubator programma van de Hogeschool van Amsterdam om hun innovatie een boost te geven.

Wensen diëtisten
Uit het behoeftenonderzoek onder diëtisten bleek dat diëtisten het tijdrovend vinden om adviezen uit te werken en te berekenen. Het gebeurt daarnaast ook nog vaak in verschillende programma’s, waardoor ze steeds moeten switchen, of informatie uit al deze programma’s weer moeten samenvoegen in het uiteindelijke materiaal voor de cliënt. Uit het onderzoek van Justin en Trix bleek behoefte aan een applicatie waarin de hele cliëntbegeleiding gedaan kan worden. Vooral het eenvoudig opstellen van dagmenu’s, het doen van voedingsberekeningen, het communiceren met cliënten en het opslaan van cliëntgegevens waren belangrijke functies voor in zo’n digitale applicatie.

Wensen cliënten
Cliënten gaven aan nu vaak hun adviezen op papier te ontvangen of per mail, maar het fijner te vinden om het in een app bij de hand te hebben. Denk aan de adviezen van de diëtist, persoonlijke doelen, dagmenu’s en recepten. Ook gaven ze aan de applicatie te willen gebruiken om te kunnen communiceren met hun diëtist.

Mogelijkheden in de app
Justin en Trix zijn vervolgens met Indy Spaan (software engineer) en Demi Nietveld (media designer), begonnen met de ontwikkeling van een online portaal en een mobiele app. De diëtisten kunnen de applicatie aanschaffen in abonnementsvorm en hun cliënten vervolgens toegang verlenen tot de app. In de applicatie zitten nu al een heel aantal mogelijkheden, zoals het beheren van cliëntgegevens, delen van behandeldoelen en adviezen voor je cliënt, berekenen van de BMI en het schatten van de energiebehoefte via de WHO- of Harris en Benedict-formule. Verder is er de mogelijkheid tot informatie delen, ontwikkelen van individuele voedingsadviezen, delen van recepten, chatten met de cliënt en inzien van de voortgang van de cliënt.
Dit allemaal op een efficiënte en gebruiksvriendelijke manier. Ook staan nieuwe functionaliteiten gepland om te ontwikkelen. Bijvoorbeeld een optie om het advies te exporteren naar een PDF zodat het advies ook per e-mail of op papier gedeeld kan worden. Daarnaast wordt de optie van een agendafunctie en een declaratiesysteem onderzocht. Ook willen ze de app blijven doorontwikkelen op basis van de wensen van de gebruikers.

Advies op maat
Justin en Trix benadrukken dat de app niet bedoeld is ter vervanging van het persoonlijke contact met de cliënt; het is puur ter ondersteuning. Trix: “Advies op maat en een-op-een contact tussen diëtist en cliënt is het belangrijkste, daar kan geen app tegenop.”

Belangstelling? Via de website www.happetize.nl vind je meer informatie, kun je de features bekijken en een demo aanvragen.